ANWB europaservice: alleen voor dure auto’s

Vorige week had ik vakantie, iets waar ik al naar uitkeek sinds mijn vorige vakantie, ruim een jaar geleden. Ik heb niet veel geld, en die ene week per jaar dat ik er écht op uit kan om wat van de wereld te zien, daar kan ik eeuwen naartoe leven. Dit jaar zouden we naar Italië rijden, onder andere via de Stelviopas. We zouden het Gardameer zien, de Großglockner rijden en nog veel meer mooie dingen doen. Zoals elk jaar was het plan om met mijn MX-5 te gaan, samen met nog drie andere MX’en van mijn vrienden. Er gaat weinig boven rondrijden met een groepje fantastische roadsters door de bochtige bergwegen van qua wegen zwaar superieure landen als Duitsland, Oostenrijk en Italië. Het is waar ik van droom, waar ik voor leef en wat ik de rest van mijn leven zou doen als ik ooit de loterij mocht winnen.

Maar die loterij sla ik maar even over voorlopig, want mijn geluk lijkt op te zijn. Mijn MX-5 is al het hele jaar in onderhoud voor van alles en nogwat, wat ook te maken heeft met een uit de hand gelopen project. Het begon steeds krapper te worden of hij nog wel meekon op vakantie, en twee dagen voor vertrek heb ik helaas definitief moeten besluiten dat de MX het niet ging redden dit jaar. Hij was er niet klaar voor, en daar baalde ik enorm van. Terwijl mijn vrienden in hun MX’en over de prachtige bergpassen zouden rijden, zag ik mezelf er al achteraan hobbelen in mijn lompe diesel stationwagon. Maar ik had ten minste nog mijn lompe diesel stationwagon! Mijn geliefde Citroën C5: een auto die ik in de twee maanden dat ik hem heb enorm ben gaan waarderen voor alles wat hij is, en wat hij niet is. Eigenlijk was het idee om de C5 ná de vakantie een goeie onderhoudsbeurt te geven, maar nu moest hij opeens last-minute op reis. Geen zorgen: ik vertrouwde in de auto.

Helaas was dat vertrouwen blijkbaar niet geheel terecht. Op de eerste dag begon mijn automaatbak kuren te vertonen. Hij weigerde soms op te schakelen, en even later viel hij zelfs willekeurig uit de versnelling, wat erg gevaarlijk was op de bochtige bergweggetjes waar we toen al waren. Ik vermoedde zelf een probleem met de ATF, gezien de C5 een hydraulische automaat heeft. Één ding was zeker, ik wou niet stranden midden op een bergweggetje waar motoren met 100 de bocht om zeilen klaar om zich in mijn auto te boren terwijl die gestrand staat. Ik heb de auto snel aan de kant gezet en de ANWB gebeld. Na lang wachten had ik eindelijk iemand aan de lijn, die met veel moeite mijn locatie wist te bepalen, en een klein uurtje later kwam de ADAC langs. Een belachelijk aardige Duitser heeft ons geholpen. We waren instant broeders door zijn metalshirt, en het is oprecht één van de meest vriendelijke personen die ik ooit ontmoet heb. Hij sprak goed Engels en heeft ons fantastisch geholpen. Uiteindelijk heeft hij de auto afgesleept naar een ADAC punt. In de voorwaarden van de ANWB stond dat de auto gerepatriëerd zou worden als hij niet binnen 48 te fixen viel. Het was een zaterdagavond, dus de ADAC heeft geconcludeerd dat dit niet het geval was. Toen ook nog één van de MX-5’en waarmee we op pad waren hitteproblemen kreeg, hebben we besloten met pijn in ons hart de vakantie af te lassen en terug te gaan naar Nederland.

Hetgene waar ik het hele jaar naar uit had gekeken, wat ik zorgvuldig had gepland inclusief het boeken van alle hotels, viel zo opeens in het water. We hebben tot 4 uur ‘s nachts geprobeerd een huurauto te vinden, en toen dat niet lukte wanhopig naar een hotel gezocht, wat goddank uiteindelijk is gelukt. Om toch nog een beetje vakantie te hebben, besloten we een midweekje Texel te pakken: een veilige vakantie waar weinig fout kan gaan. Spoel een paar dagen door. Ik zit op Texel en besluit de ANWB te bellen om te kijken hoe het staat met mijn auto en wanneer ze hem gaan terughalen naar Nederland. Dat is wat ik wil en de site heeft mij verteld dat ik daar recht op heb.

Ik voldeed aan alle voorwaarden… Dacht ik.

Van wat ik gezien had voldeed ik aan alle voorwaarden. Mijn auto was niet te fixen binnen 48 uur of voor de terug- of doorreis en ik had het goede abonnement voor repatriëring. Maar toen ik eindelijk, na weer tergend lang wachten met het vreselijkste wachtmuziekje aller tijden, iemand aan de telefoon kreeg werd mij doodleuk verteld dat ze overgingen tot het slopen van mijn auto! Mij was hierover niks verteld: de ANWB had zelf besloten. Ik raakte in milde paniek en heb ze meteen gezegd dat ik daar niet mee instem en ze gevraagd waarom ze dat in godsnaam in hun hoofd zouden halen. Ik heb die auto pas twee maanden en heb maar weinig geld. Als ik mijn auto kwijt ben, kom ik niet naar mijn werk, en ik heb geen geld liggen om zomaar even een andere auto te halen. Als je mijn auto afpakt, pak je mijn inkomen af. Ik kan niet altijd maar auto’s blijven lenen zoals ik momenteel doe.

De hele redenatie van de ANWB om mijn auto te slopen in Duitsland? De dagwaarde is te laag. Slechts 1450 euro, wat zij blijkbaar weinig geld vinden. Ik heb ze verteld dat ik ze toen even niet wou spreken en heb mijn vakantie afgemaakt, met toenemende moeite om nog te genieten. Ik heb de voorwaarden opgezocht, en inderdaad, daar staat het volgende zinnetje verstopt. Op de site is hier niks van terug te vinden uiteraard, want dan zouden opeens veel minder mensen het Europa pakket afsluiten. Ik vind het raar hoe de 48-uursregel en de regel dat de hoogte van de kosten wél genoemd worden op de site, maar de restwaarde-regel niet.

Als de kosten van repatriëring hoger zijn dan de waarde van uw auto na de pech,
repatriëren wij niet. In overleg met u voeren wij de auto, in het land waar deze zich
bevindt, in. Eventuele restwaarde komt hiermee te vervallen.

Vandaag, nu mijn vakantie voorbij is, ben ik weer naar de ANWB gaan bellen. Ik wou mijn auto terug naar Nederland zodat ik daar het probleem kan laten oplossen, maar volgens hun zijn de kosten van de repatriëring hoger dan wat de auto nog waard is na de schade. Het hele probleem in deze situatie is, is dat de schade niet gedefinieerd wordt door de ANWB. Volgens hun is de “automaatbak defect”. Dat klopt in zekere zin, maar er is geen enkele diagnose geweest van wát er mis is met de automaat. Het enige bekende is dat hij soms niet goed schakelt. Misschien is de hele bak opgeblazen, of misschien heeft hij een simpele flush nodig en komt alles weer goed. Niemand weet nog wát er mis is met mijn auto, en toch wordt hij al afgeschreven onder het mom van dat de restwaarde lager is dan de kosten van de repatriëring. Maar hoe wordt die restwaarde bepaald? Volgens de ANWB is het de dagwaarde minus de reparatiekosten, maar niemand weet de reparatiekosten omdat niemand het probleem weet. De ANWB komt met een bedrag van 2000 euro aanzetten, waarschijnlijk voor het compleet vervangen of reviseren van de bak. Dat doen ze omdat dat bedrag hun goed uitkomt, want dan hoeven ze geen repatriëring te regelen.

Waar het op neerkomt is dat je kunt stranden met een kapotte bougie, en de ANWB wil je auto slopen omdat je motor defect is. Een nieuwe motor kost al snel 5000 euro, en als je auto dan maar 4000 waard is, ja, dan kan dat echt niet uit hoor. Sloop hem maar gewoon. Het maakt voor hun niet uit of je een kapotte bougie hebt of dat je een hele zuiger door je blok hebt geblazen. Voor de ANWB is er alleen een “defecte versnellingsbak” blijkbaar, en daar hangen ze zelf maar een prijskaartje aan wat ze goed bevalt zodat ze vooral hun betalende klanten niet hoeven te helpen. Ik ben al zeven jaar lid, maar ik heb tot nu toe niks anders gehad dan dwarsliggende klantenservicemedewerkers die allemaal doen alsof zij nergens wat vanaf weten en er niks aan kunnen doen. Ze tonen geen enkel medeleven met het feit dat ze nu zomaar de auto willen gaan slopen die ik nodig heb om op mijn werk te komen. Het is je eigen probleem. Op de vraag om een specificatie van de kosten en het probleem te krijgen, blijft de ANWB hetzelfde riedeltje herhalen: “uw automaatbak is kapot en mijn collega heeft besloten dat uw auto financieel total-loss is”. Op basis waarvan dan, vraag ik ze. “Uw automaatbak is kapot en mijn collega heeft besloten dat uw auto financieel total-loss is”. Okay, maar wát is er kapot aan mijn bak en waarom kost het 2000 euro? “Uw automaatbak is kapot en mijn collega heeft besloten dat uw auto financieel total-loss is”.

Waar het dus op neerkomt is dat de ANWB mij als klant gewoon laat stikken. Ze hebben een zielig regeltje op pagina 20 van hun voorwaarden verstopt, en met totale onwillendheid en achterhouding of manipulatie van informatie forceren ze allerlei twijfelgevallen gewoon zo dat ze in dat regeltje passen en zij niks hoeven te doen voor hun geld. Ik heb twee bedrijven gebeld, en die hebben me verteld dat het ongeveer 500 kost om de auto bij mij voor de deur te krijgen, voor mij als particulier. Voor de ANWB moet dat nog goedkoper zijn. Maar als we het ruim rekenen, betekent dat dat zolang de reparatie minder dan 950 euro kost, de ANWB de auto moet terughalen. Nu moet ik dus zelf zien te bewijzen dat dit wel of niet het geval is. Zoniet ga ik de auto zelf wel halen, want hij is me sowieso teveel waard om te slopen, maar ik vind het belachelijk hoe de ANWB mij probeert weg te sturen met dit soort onzinbedragen die ze toevallig goed zouden uitkomen, allemaal om een paar honderd euro te besparen. Een paar honderd euro die ze nu waarschijnlijk mislopen omdat ik mijn abonnement ga stopzetten zodra deze onzin voorbij is, net als een groot deel van mijn autorijdende vrienden. Het is niet alsof de ANWB de enige is die pechhulp aanbiedt.

Dus, mocht je twijfelen om ANWB europaservice af te sluiten? Zorg ervoor dat je een dikke, dure auto hebt die ver boven alle mogelijke reparatiekosten uittorent qua dagwaarde, anders kun je enige hulp vanuit de ANWB wel vergeten. De ANWB doet graag alsof ze er voor iedereen zijn, ongeacht wat je rijdt, maar eigenlijk is het weinig meer dan een ordinaire verzekeringsmaatschappij, gedreven door niks anders dan dikke ladingen geld. Heb je een laag inkomen en rij je een goedkope auto? Juist dan naait de ANWB je extra hard op je enige weekje vakantie. Gezellig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*
Website